King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Äkta Svensk Byråkrati

Publicerad 2015-07-17 16:27:00 i Allmänt,

 
 
Underbar eftermiddag. Telefonkön till Posten var tack och lov bara 17 minuter. När jag kom fram så hade jag naturligtvis inte kommit till Skogåsposten utan till växeln. Vi hjälptes där gemensamt åt att ringa in problemet.
- Det stora problemet är att jag behöver få fram ett brev till min arbetsgivare.
- Det ska vi kunna ordna. Självklart.
- Men du förstår inte jag har redan skickat det.
- Okej inga problem, det ska vi nog lösa.
- Men det är ju problem. Jag adresserade det till Mörtviksskolan i Skogås.
- Ja vad är problemet med det?
- Att brevbäraren har stämplat "AVFLYTTAT" på brevet och returnerat det.
- Okej jag kollar upp det om du kan vänta ett tag.
Jag väntar i cirka 3 minuter innan rösten kommer tillbaka.
- Vad är det för adress?
- Sonatvägen 2. Skogås.
- Okej kan du vänta ett tag så kollar jag upp det.
Jag väntar i ytterligare tre minuter innan rösten återkommer.
- Det verkar som det ligger en skola på den adressen du uppgett.
- Ja det är ju det som är lite av problemet och jag vill ju gärna ha fram det här brevet, annars så kan jag förlora sjukersättning och sånt. Går det att bli kopplad till Skogås så kan jag prata med dem direkt?
- Nej det går inte. De är så upptagna på brevbärarkontoren med att dela ut post...
- Ja eller stämpla in den som avflyttad...
- Nja det går i alla fall inte att komma i kontakt med kontoren. Inte ens vi som arbetar här kan komma i kontakt med dem.
- Oj fy tusan. De är lite som terroristceller då? Säger jag lite på skoj.
- Nej absolut inte. De är upptagna med att dela ut posten så de hinner inte svara vet du.
- Ja jag förstår det.
- Tror du att du kan vänta ett tag?
- Inga problem
Tålmodigt väntar jag, denna gång i cirka fem minuter.
- Jag har pratat med min kollega och vi tycker att det här är viktigt så jag skickar ett mejl till dem att de ska kontakta dig. 
- Vad snällt. Tack så mycket för hjälpen.
 
 
Jag är ju en man, så min hjärna är ju hemmet för allt vad simultanförmåga heter, därför har jag under väntetiden och samtalet, arbetat på min sjukanmälan till försäkringskassan. Jag är dessutom en modern man som gärna sköter saker över internet. Förra året deklarerade jag via nätet, något som sånär kostade mig 4000 kronor i straffavgift. Nu sjukanmäler jag mig via nätet istället. Jag har alla papper i knät och fyller i och beskriver mina arbetsuppgifter så noga som möjligt. När jag fyllt i och allt är klart så signerar jag dokumentet. Tyvärr så funkar det inte och jag får backa tillbaka. Tråkigt nog så måste jag då fylla i alla uppgifter igen. 
 
När jag gjort detta sex gånger så beslutar jag mig för att använda telefonen för att ringa till dem. Kolla läget. Undra lite vad som är fel. Varför står det fel sjukskrivningsdatum och sånt. Ja helt enkelt ordna till det så att allt funkar.Jag slår numret och begär personlig service och hör en röst säga "Ditt samtal är placerat i kö. Du har plats 379 i kön."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela