King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

33 år med DN

Publicerad 2015-07-09 14:34:58 i Media,

Ja tack och hej då, Dagens Nyheter. För 33 år sedan flyttade jag hemmifrån och en av de första grejerna som jag ordnade var en DN prenumeration. Telefon hade jag ju i automaten nere vid favör. Jag fixade faktiskt den innan jag ordnade kyl och spis. Eftersom jag är sjukskriven nu så hinner jag läsa så mycket nyheter att jag klarar mig utan så ett litet uppehåll tänkte jag kunde vara bra. Några månader bara. 
 
Sedan så tar jag reda på vad jag egentligen betalar varje månad, 329 kronor. Okej det är inte jättemycket pengar men det är mer än tre gånger så mycket som Spotify kostar. Det är ungefär lika mycket som mitt telefon abbonemang kostar. För den summan kan jag köpa mig en Akeliusaktie i månaden om jag skulle vilja, och det ger tio stadiga öl på London Bar på Götgatan. Sju stycken kepslampor från Claes Ohlsson och nästan fem burkar med kvalitetslakrits från Haupt.
 
 
Fast det har inte så mycket med priset att göra, som med det faktum att man som 32 årig prenumerant behandlas som luft. Mängder av vänner och bekanta, säkert annat löst folk också, får återkommande erbjudanden om gratistidning i en månad eller så. Ofta betalar de halva priset mot vad jag betalar. Det hade känts bra ifall de ringt upp och sagt: "Tjenare vi såg att du prenumererat i 32 år här vi bjuder på nästa år. Det är gratis." Bara för att man varit blaskan trogen så länge. Den har ju dessutom blivit avsevärt mycket sämre och det beror inte enbart på Hanne Köller utan även sportdelen har blivit kass. Den har väldigt knapphändiga referat om matcher där inte Sthlmslagen varit inblandade. De skriver aldrig om någon lokal fotboll. Landslaget kan de ju i och för sig skriva hur mycket som helst om men vem bryr sig egentligen om det?
 
På BBC eller New York Post eller vilken global tidning som helst kan man läsa (jag vet att BBC inte är en tidning) betydligt vassare reportage om vad som händer i världen så jag behöver faktiskt inte den här plaskan, inte för 329 kronor i alla fall.
 
När jag ringer upp, ja man måste ringa upp för det går inte att ordna via sin inloggning på DN, så blir jag häpen faktiskt.
 
- Hej jag vill säga upp min prenumeration
- Jaha okej...vet du vad jag ser att du betalar 329 kronor i månaden för det. Vi kan dra ner det till 220. Vad tror du om det?
- Vad tror du om att jag frå blaskan gratis i ett år? svarar jag hoppfullt.
- Nej det går inte. Svarar Filip i den andra änden. Du kan få några månader gratis. Tre blir det bättre?
- Det hade varit kanon om du ringt upp och sagt det för två dagar sedan men nu tror jag inte jag är intresserad längre.
- Vi ska se vad vi kan göra...
- Nej nu har du ju faktiskt spelat bort alla korten, Filip. Du skulle kunna ge bort tidningen till vem som helst utom mig som är betalande prenumerant men så fort jag ringer och säger upp tidningen så sänker du priset.
- Ja det är allt jag kan göra.
- Tack för de här 32 åren då säger jag och lägger på.
 
 
 
Det är faktiskt inte värt att betala så mycket pengar på en produkt som blivit så extremt mycket sämre de senaste 15 åren. Att jag dessutom blev lite exalterad över en mycket underhållande artikel i Resumé som innehöll ordet Kökkenmödding gjorde väl inte valet svårare direkt. 
 
Att man som tidning skör ner på det man gör dvs skriver artiklar och sparkar de som gör det samtidigt som man höjer priset är ju en underlig kombination. För många många många år sedan beslutade jag mig för att sluta köpa kvällstidningarna, nu undra ni ungdomar vad det är och då ska jag berätta att det fanns en tid då AB och Expressen enbart kom ut efter lunch. på den tiden kostade den 6 kronor och eftersom man läste den mellan Centralen och Gullmarsplan så var ju innehållet minst sagt lite tunnt, så att avstå de blaskorna var ingen uppoffring.
 
 
 
För ganska många år sedan tröttnade jag på TV 4 och deras jävla reklam i filmer så till den milda grad att jag slutade titta på den kanalen. Ingen verkar dock ha saknat mig för de kör ändå ett reklamuppehåll på ungefär 40 minuter i sina kvällsfilmer. Skulle du betala för det på bio? Det är nämligen så att jag nästan alltid blir bemött med orden: någon måste ju betala också. Visst är det så men jag har haft TV4:as betalkanaler och de är så usla att jag faktiskt skrev en blogg där jag konstaterade att man visade ett program om några som körde lastbil i Alaska upp till åtta gånger per dygn. Det är kvalitet det. Det vill jag inte betala för så då gör jag inte det.
TV4:as fotbollsbevakning är bedrövlig då man i pausen ska hinna med två långa reklam avbrott på den 15 minuter långa halvtidsvilan. Vi klockade hur mycket fotboll man pratade i pausen....2 minuter!!!!! Problemet är att man har ägare som vill kröma ur så mycket stålar som möjligt att man för länge sedan tappat intresset för kvalitet. Detsamma gäller DN.
 
Detsamma gäller de förbannade klippen på aftonbladets supermoderna media TV, exakt så som det står i artikeln i resumé, man måste titta först på reklam, sedan på en stillbild på Robert Laul för att 7-8 minuter in i sändningen få se "Årets Mål I Allsvenskan." På Youtube fiskar du upp det klippet och har sett klart det på 30 sekunder, och du slipper Robert Laul. Du kan titta på honom här istället.
 
 
 
Här är länken till den väldigt roliga artikeln i Resumé förresten:
 
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/07/07/aftonbladet-ar-det-sista-bonnier-behover/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela