King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

I´m Your Friend

Publicerad 2013-03-23 08:43:00 i Allmänt,

Söndagen var en orgie i grönt och vitt. En tidig start på Zinkensdamm med de som i folkmun kallas förstafemman, satte helt klart färg på tillvaron. Därefter en bussresa till Solna och Friends Arena eller åtminstone till ett ställe tre fyra kilometer i närheten av Friends Arena för bussen kunde inte åka ända fram. Om det berodde på publikinvasionen eller om det var den otillräckliga infrastrukturen i Solna ska jag låta vara osagt men jag misstänker det sista. Kort sammanfattning av dagen var att Hammarby vann SM-guld i bandy i överlägsen stil. De kvalificerade sig för division 1 i ishockey och de klarade sig till slutspel i handboll. Lägg därtill att handbollens elitlicens är klar och att ishockeyn får ta tillbaka namnet Hammarby igen. Bra dag och man levde på vågorna ända till idag då vi kom att diskutera Freinds Arena och eventet som sådant och två saker etsar sig fast i minnet.
  •  Det är makalöst att ett arrangemang kan vara så fullkomligt oproffsigt genomfört. 
  •  Bristen på respekt för den betalande åskådaren.
Om vi börjar med den första punkten. Att lägga en arena mitt ute i ingenting borde fan i mig vara straffbart. Någon form av kommunaltrafik borde även vara bekant så långt norrut, men icke. Den 40 minuter långa promenaden var förvisso uppfriskande men ett irriterande inslag. Istället för att traska på som Fridjof Nansen hade det varit mer stämningsfullt om man kunde åkt närmare arenan och fått gå in där och spendera pengar inne på arenan, säkert ett bättre ekonomiskt alternativ för de som arrangerade.
 
När vi äntligen kom fram så hade de givetvis spärrat av en kort bit utanför arenan och där fick man inte gå. Det angavs inget vidare skäl till varför utan vi fick gå tillbaka och runt arenan via en byggarbetsplats, något som tog oss ungefär 25 minuter på grund av att vi hade två, förvisso pigga, men ändock pensionärer i gruppen. Slutligen kom vi så in om än något irriterade och tänkte efter en sådan work out så skulle det sitta fint med ett kallt glas öl.
 
Ett av skälen till att man byggde den nya arenan var ju att Råsunda hade för dåliga faciliteter och det var köer överallt. Vid ankomsten till den första kiosken så insåg vi att man i alla fall tagit med sig folkölen från Råsunda så det kändes inte som ett alternativ längre.
 
I pausen var i alla fall jag hungrig och tänkte köpa mig en hamburgare och efter 25 minuters köande var jag äntligen framme vid kassan. Tyvärr så var hamburgarna slut, så jag beställde korv istället men den var dessvärre inte klar ännu. Jag skulle visserligen få den om jag väntade tio minuter men då skulle ju nästan hela andra halvlek ha gått så jag avböjde. Jag fick med mig en petflaska med folköl. 
 
Att det endast kom 37 000 kan ha varit ett av skälen till att man valt att endast ha några få kiosker öppna, det är åtminstone vad jag tror och där är det fullkomliga föraktet för den betalande gästen ett faktum. Åskådare på idrott ska behandlas som en skock får. De kan gott köa och vänta på att de som arrangerar detta får arslet ur vagnen. Visst de som äger Friends Arena har kanske aldrig hållit på med såna här evenemang förut men de kanske kunde frågat vaktisen på Råsunda hur det brukar fungera.
 
Jag har vid fem tillfällen varit på Wembely Stadium i London sedan ombygnaden, på matcher som alla utom en dragit mer folk än bandyfinalen, vid ett tillfälle drygt 80 000. Den längsta kön jag upplevt tog cirka två minuter men det kanske var för att man serverade allt från nachos, korv, hamburgare, smörgåsar och pizza. Vill också påpeka att det finns riktig öl, alkoläsk och riktigt vin som går alldeles utmärkt att sälja i alla andra länder utom i Sverige, vilket givetvis är så dumt att man bara baxnar. Folk som går på fotboll gillar att ta en öl men de dricker sig lagom berusade, lär er det. Visst finns det folk som gillar att bli aspackade men de pröjsar inte 300 spänn för att bli det. De går till Gröne Jägaren istället. Det ska tilläggas att på Wembely såldes det även matchprogram, tjocka som Vingresors sommarkatalog och klubbarnas tröjor och halsdukar, det lös givetvis med sin frånvaro.
 
När 37 000 åskådare till stor del, cirka 25 000, består av Hammarbyare så sjungs det väldigt mycket. Hela matchen igenom då tycker i alla fall jag att det är respektlöst av Friends Arena att låta en helt talanglös DJ spela trummor i matchavbrotten. Eftersom det inte var ett vin och ost evenemang som exempelvis Sverige-Argentina där 83% har på sig klapphattar så fanns det en möjlighet att det faktiskt skulle kunna bli stämning inne på arenan. Tyvärr så förstördes det med detta oavbrutna nyttjande av någons trummaskin.
 
När Bajen gjorde 9-4 och det återstod någon minut när alla sprang in på isen gör att evenemanget känns som när Kalle, Knatte, Fnatte och Tjatte har födelsedagskalas. Sånt ska ju inte hända. Folk har faktiskt satt pengar på matchen och resultatet. 
 
Visst Bajen vann och det överskuggar allt då kan vi spela på Skutskärs IP, vi får stämning ändå men om man ska vara lite smart så borde man nog se över hur den där ladan sköts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela