King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Lutande Tornet i Pisa

Publicerad 2013-12-04 14:37:00 i Allmänt,

Det svenska skolväsendet har börjat svaja rejält. Det har inte gått helt obemärkt förbi för oss som har barn i skolan. Nya betygssatser och givetvis en doktarand i hur man ska tolka dessa, det fick jag klart för mig när jag senast var på PU-samtal med min son. Det faktum att hans lärare påpekade att han inte skulle ha de betyg som satt för tillfället var klara bevis för att de inte riktigt kommit överens hur man ska tolka betygsgraderna. Trots att det är nya sätt att sätta betyg så är det ju inte det som är det stora problemet. Att byta sådant görs någon gång vart tjugonde år.
 
Problemet att Sverige blir sämre och sämre i jämförelse med andra länders skolor är däremot en stor grej. Vi lägger ner massor av pengar på nya företag som ska ge läxhjälp åt barnen. Varför då frågar jag mig? Borde inte läxorna vara färdiga när barnen lämnar skolan efter åtta timmar? Vi vuxna slipper arbeta hemma efter arbetsdagens slut i alla fall, så varför ska barnen göra det. Absurt. Dessutom så är det ju inte hemundervisning som vi ägnar oss åt. Jag är urusel i matematik exempelvis och rör det sig inte om de fyra räknesätten så ger jag väldigt lite hjälp. Då ska vi alltså köpa en tjänst av ett företag som ska hjälpa till med detta. Enligt min uppfattning så är det skolans uppgift att se till att barnen lär sig sina uppgifter och inte föräldrarnas. Det är därför vi har skolor, det är det som våra skattepengar går till. Om vi nu ska ha läxor så borde dessa göras i skolan tillsammans med läraren.
 
En gammal vän till mig med 40 år som lärare under bältet sa en gång till mig: "Tar läxan mer än 30 minuter så säger jag till eleverna att strunta i den. Då är det jag som konstruerat den fel." Visa ord i dagens kvartalssamhälle, där barn måste visa resultat, istället för det omvända att barn av naturen är nyfikna och vill lära sig. 
 
Vore det så att eleverna kunde få en lugn och harmonisk miljö där läraren hinner tala med alla elever under lektionstid så tror jag att de flesta läxhögar skulle minimeras till ett minimum. Att påstå att alla barn måste ha läxor för att de ska vänja sig vid ett liv där statusjakt och övertidsarbete är ett måste är rent löjeväckande.
 
Se där ja nu har jag skrivit en ganska lång blogg om skolan utan att nämna Korpral Björklund. Om vi nu som avslutning ska nämna honom så tror jag att han förklenar vårt skolsystem med avsikt. Så länge de nya väljarna har F i alla ämnen så fattar de kanske inte hur de ska rösta bort honom? Jag är starkt beroende av nya konspirationsteorier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela