King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Det Lutande Tornet I Pisa del 2

Publicerad 2013-12-05 07:57:00 i Allmänt,

Vi fortsätter med det stora framtida problemet med skolan. Att få vakna upp till en intervju med Korpral Björklund, där han som vanligt säger att det är Sossarnas fel är irriterande och man blir faktiskt förbannad. I snart åtta år har Björklund sagt samma sak och att han fortfarande får vara kvar torde mer vara ett bevis för att Göteborgsandan spritt sig i regeringen, än ren kompetens. 
 
 
 
I den förra delen förklarade jag helt frankt att barn kan ha svårt att lära sig saker på grund av att man är 34 elever på varje lärare och att större delen av skolarbetet ska göras i hemmet. Vi ställer om det till vuxenvärlden och hävdar på fullt allvar att exempelvis alla vuxna jobbar hemma två timmar om dagen. Givetvis utan lön. Nej jag misstänkte att detta inte skulle godkännas, och innan ni blir arga så ska jag meddela att det var ett försök till satir.
 
Ni som läser detta är företrädesvis vuxna och ni vet alla vad som skulle ske ifall någon upptäckte att ni hade svartmögel i arbetslokalen, ett skyddsombud kommer och stänger av den delen av arbetsplatsen. Sådant sker inte i skolan, man låter lektionerna fortgå och utsätter både lärare och elever för ohälsa. Idag så vet många av oss vikten av att ha en bra arbetsplats. En plats där vi kan ställa in stolen i förhållande till bänken och ska vi göra något kreativt så försöker vi hitta en plats som inbjuder till detta.
 
 
 
Ett undantag ska göra för de som arbetar på Posten, där tror man fortfarande att den bästa kreativa miljön är ett vitt rum utan fönster med gula lysrör i taket, å andra sidan så ansåg min gamla chef att höjden av kreativitet var att visa budgeten som en PP- presentation. Vill man känna sig kreativ och skapa något så gör man det bra på ett ställe med bra utsikt, eller en plats som är mysig eller liknande. Steril betyder aldrig någonting gott inte heller när det gäller inredning. Det kan nog de flesta hålla med om, trots detta så har man sedan urminnestider, eller i alla fall sedan 60-talet försökt att skapa skolor som kan liknas vid truckgatan på ett större lager. Gult tegel - we love it. Kanske så vore det bra om man faktiskt funderade lite på den biten då det gällde inlärning.
 
 
Ytterligare en bit av det havererande skolsystemet är det faktum att vi vill att riskkapitalisterna ska ta hand om undervisningen. Samtidigt så tror vi att de gör det för att lära barnen och inte för att enbart tjäna pengar. Nej jag tycker inte att det är fel att tjäna pengar eller att företag går bra. Jag tycker däremot att det är oförenligt att få en rättvis skola om det är ägarens vinst som ska maximeras istället för elevens kunskap. Jag har haft visst samröre med Kunskapsskolan i Tyresö, detta på grund av att jag fick reda på att de så kallade Vodkabilarna alltid stannade där på fredagarna. Så vad gör man om man vet att det säljs industrisprit vid skolan, jo man ringer rektorn och ber henne göra en polisanmälan. Efter tre samtal så ramlade min polett ner, rektorn ville inte göra någon polisanmälan på grund av att skolans rykte säkert kunde svärtas ner om det kom ut. Hur många fyllor hade den rektorn kunnat sparat åt oroliga tonårsföräldrar? 
 
 
 
 
I ett annat fall så talade jag med en elev som inte gick där, men vars kompisar gick i skolan och han ondgjorde sig över att de i de flesta fall hade ungefär 30 poäng mer än honom. Om jag jämför eleverna så märker inte jag någon större skillnad intelligensmässigt i alla fall. Jag medger att detta inte är vetenskapligt baserat men med lite slutledningsförmåga så ser i alla fall jag ett mönster. Att gå på kommunal skola ger dig en rättvis bedömning som överensstämmer rätt hyggligt med nationella proven. Att gå i skola som ägs av riskkapitalist ger en felaktig bedömning då man vill visa att desss pedagogik är bättre för att locka till sig ännu fler elever. Att detta blir ett problem intygas av min vän X som är gymnasielärare och får stora antal elever från den här skolan. "Problemet är att vi måste sätta alla i lästräning för att de inte hänger med i det tempo som behövs av en gymnasieelev." 
 
Med en omsättning på drygt 800 miljoner så tycker i alla fall jag att man skulle kunna ta sig tid att lära eleverna att läsa lite noggrannare. Annars så blir ju problemet statens så småningom. Vi får kanske några rika direktörer med det här systemet men vi får också ett gäng "analfabeter".
 
Det som Björklund ändå tyckt varit viktigast har ju varit ordning och reda, och då gärna i form av betyg i uppförande, något som han själv skulle få rätt rejält underkänt i. Trots de massiva insatserna att få ungjävlarna att sitta som små ljus i sina möggliga stolar så har även det misslyckats. Sena ankomster har även det ökat. Jag misstänker dock stark att det är de där jävla sossebarnen som kommer för sent med flit, bara för att göra livet surt för Björkis.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela