King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Uffe Tycker Till

Publicerad 2012-03-03 03:14:47 i Allmänt,

Ulf Kristersson skriver i dagens Nyheter om hur han och den borgerliga alliansen förbättrat sjukförsäkringen. Den fisförnäma ansiktsbilden gör mig jävligt irriterad. Jag har själv i många år arbetat som arbetsgivare och väldigt mycket med rehabilitering. Ett av de stora problemen i rehabiliteringen är Försäkringskassan, som på regeringen uppdrag försöker ”sätta dit” medarbetarna som vill komma tillbaka i arbete. Ofta genom att förkorta rehabiliteringen. Ofta genom att stressa sjuka personer. Jag har även själv blivit utsatt för det. Efter en kraftig benoperation så ringde man från kassan och ansåg att eftersom jag hade administrativa uppgifter så kunde jag återgå i arbete. Turligt nog så var jag så nerdrogad av smärtstillande att jag inte orkade svara på deras fjanterier. Då jag ett par dagar senare ringde upp och undrade ifall de hade någon koll på vad för skada som jag hade så visste man givetvis inget om det. Inte heller vad en dylik operation innebar. Man tog alltså en chans att hetsa en då jävligt sjuk person.

 

 

 

Jag är fortfarande en jävligt sjuk person men kanske inte då det gäller benet. När jag läser ulf Kristerssons inlägg i dagens tidning så blir jag bara förbannad. Inte enbart för alla sakfel som skrivs i texten. De där 8 av 10 som kommer tillbaka arbetar troligtvis i fas 3 arbeten, vilket större delen av befolkningen vet är ett sätt för regeringen att dölja den faktiska arbetslösheten. De andra är de som jag själv träffat, som är 50+ och inte ser någon annan lösning att fortsätta på sitt arbete med samma skador som de blev sjukskrivna för. Man kan ju undra ifall de som blir utslitna verkligen ska fortsätta i tung processindustri? Givetvis är det enkelt för Ulf som, ifall han skulle få ont i handen, som han skriver sina drapor med, säkert skulle få ett bra jobb i Bryssel eller något annat skrivbordsarbete. För en person som jobbar i industrin är det däremot rätt svårt att få ett smörjobb på ålderns höst.

 

 

Jag har en vän som röstade på Ulf och som fick en hjärtinfarkt för ett par veckor sedan, tyvärr så täcker inte regeringens regler för sjukförsäkring en infarkt. Frösäkringskassan ifrågasatte och ogillade läkarintyget, vilket gjorde att han kände sig tvungen att återgå i arbete. Tre veckor är en alldeles för kort tid att läka en infarkt på, men det ser ju väldigt bra ut Ulf Kristerssons papper. Han har alltså fått en person att återgå till arbetet genom att vara inhuman. I mitt tycke så är han (Kristersson alltså) ett rejält kräk.

 

Meningen ”i den gamla lagstiftningen bedömdes arbetsförmågan mot normalt förekommande arbeten. I nuvarande lagstiftning mot den reguljära arbetsmarknaden. Olika formuleringar men samma andemening.” är fullkomligt makalös. Hoppas att han var full när han skrev den för annars så förstår jag inte alls vad han menar. Någonstans så trodde jag att alla skatter som vi betalar på den lön vi tjänar in skulle täcka upp sjukförsäkringen. Är det inte därför vi betalar höga skatter? I mitt tycke en god idé, men om man som egenföretagare exempelvis inte kan sjukskrivas för en hjärtinfarkt så måste det ju vara så att de pengarna går till annat. Kanske att täcka upp alla de miljarder som man inte får in i statskassan då de företag som borde betala skatt i vårt land gör det på Mauritsius istället? Givetvis så förstår jag regeringen. Det var väl inte så att man tänkte att de företag som man slumpade bort åldervården till skulle skatta i andra länder exempelvis. Fast det är ju en lite dålig affär ifall vi inte kan ge de som sliter och släpar ihop till sjukvård och välfärd det som de har arbetat ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela