King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Södermalmsstråk

Publicerad 2012-07-17 19:36:39 i Allmänt, Stockholm,

Ett av de områden på Södermalm som är mest anonymt för mig är området mellan Ringvägen och Mariatorget, bakom Rosenlunds Sjukhus ungefär. Det ligger inte så mycket av värde där om man bortser från det förhatliga Södra Stationsområdet,som är förbannat fult. Det byggs en hel del där och sådant föregås ofta av rivning. En rivningskåk är alltid ett spännande objekt för diverse ljusskygga personer men den är ju även en rätt intressant för oss normala människor med. 
 
Det här huset är ett mellanting mellan den socialpolitiska sexdrömmen och ett ryskt hyreshus, vet inte riktigt vem som är arkitekt men en het gissning är att han även designade parkeringshuset Elefanten. Vet inte om man ska behålla huskroppen och lägga träpanel, men det känns som om det är ett jobb för Arga Snickaren, Ersnt Kirchsteiger eller någon annan ledande arkitekt.
 
Vi ser även en fantastisk nymodighet som jag verkligen hoppas de behåller. Vid entrén till konferenslokalerna så har man varit lite modern och kallat det för det mer internationellt klingande Confokal. Hur lät det här när Herr Torstensson från Enskilda Banken skulle ha möte med Direktör Baldersson från EPA? Vi ses i Confokalen? Troligen var det så. Här har man på en vuxennivå använt sig av barns fantastiska förmåga att förkorta långa och jobbiga ord. Jag var aldrig på Fritidsgården, men hängde rätt mycket på Frittan. Jag åkte aldrig Tunnelbana men ofta både Trick och Tub, ibland så åkte man även Socialsnöret men det är ju ingen förkortning eller förenkling. Ja ni förstår och här har man skapat Confokalen och detta mitt i Stockholm.På något sätt så skulle det vara tråkigt ifall de rev den här entrén och inte bevarade den för eftervärden.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela