King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Bäckström Is comming To Town

Publicerad 2012-02-24 10:29:25 i Allmänt,

I Dagens Nyheter kan vi idag läsa om Leif GW Perssons figur Evert Bäckström och vad som händer ar berört det tidigare men nu är det lite klarare vad som gäller. Hollywood har köpt rättigheterna till ett par böcker av GW där Evert har den mer framträdande rollen, bland annat Den Som Dödar Draken och L Som i Lindamordet. GW är själv inblandad i arbetet med manus och rolltillsättningar och man planerar alltså 22 avsnitt. ”Ifall det blir som planerat så innebär det att min ekonomi ökar från en omsättning på några tiotals miljoner om året till några hundratals miljoner . Då kan Henning Mankell och alla de andra gå i armkrok och slänga sig i väggen.” Säger den alltid så ödmjuke författaren.

 

Även svensk TV håller på med en inspelning av en trilogi av GW böcker där Bäckström ska spelas av Claes Malmberg, den jovialiske Göteborgaren som gärna berättar om hur mycket roligare och goare saker och ting är i Västsverige. Bra val ändå av skådespelare, men då måste han ta bort sin dialekt för att få in den rätta Bäckströmkänslan. Alltså det går utmärkt att spela homofobiska, rasistiska, sexistiska och snåla poliser även om man är Göteborgare. Det blir nästan mer trovärdigt när man lägger in att inskränktheten kan bero på att personen kommer från en småstad, men då det gäller Bäckström så är han Stockholmare punkt slut. Jag hade nog tänkt mig Rolf Lassgård i ytterligare en roll som tjock snut, men valet av Malmberg är mycket bra. Kan endast toppas av att de valt Leif André, det hade varit det optimala valet. Malmberg är en lustig figur visst men André är ju både lustig och riktigt bra på att spela äckel. Han har dessutom en stor samling med hawaiiskjortor som han kunde tagit med. Synd där att jag inte fick den chansen att tillsätta den rollen. Nu får vi nöja oss med att se Claes Malmberg i hawaiiskjorta när han använder ord som ”korvryttare” och ”flatsmälla”.

 

I den amerikanska versionen av Bäckström så har ingen naturlig Evert utsetts ännu men GW´s personliga favorit är James Gandolfini, eller Tony Soprano för er som inte lägger namn på minnet. Det var ett överraskande och lite tillrättalagt val kan jag tycka, men det kanske inte är så himla tokigt trots allt. Det är dock inte bättre än mitt förstahandsval Timothy Spall. Han är fan i mej Bäckström. Lika rätt som  Göran Rangerstam skulle spela Sven Olof Littorin i den troligtvis kommande filmen om prostitutionshärvan i Riksdagshuset.

Jag blir så upphetsad av detta och fantiserar om hur scenen där Bäckis bryter sig in på sin arbetskamrats hotellrum för att kolla porr, för att sedan somna, ska se ut i verkligheten. Jag vill se James Gandolfini fråga en kvinna ”if she want´s to taste the Backstroomska salami?” Ifall det inte märks exakt nu så står jag upp och hoppar i soffan av förväntan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela