King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Rapport Från Blåbärsskogen

Publicerad 2011-09-18 16:26:08 i Fotboll,

2011 i Sveriges land så är man ju en idiot om man har principer, framför allt principer som går lite vid sidan av den gängse uppfattningen. Jag hade en chef som var på det sättet eftersom han tyckte det var obehagligt och jobbigt (min trosuppfattning) att prata om saker och ting. Bättre då att de som inte tycker som jag slutar. För mig var inte det valet så svårt. Dagens princip rör kaffedrickande i Tyresö Centrum. Ska man välja det mysiga Espresso House, med sina mysiga fåtöljer och goda kaffe eller ska man välja det namnlösa fiket, där det förvisso inte kostar 33:- för en kopp kaffe, men är lite sämre. Tristare personal. Sämre läge. Eftersom Espresso House fått för sig att man ska betala för deras Wi-Fi uppkoppling via något kort så är valet enkelt. Jag går aldrig tillbaka dit. Jag fikade där ungefär tre gånger i veckan vilket gav dem cirka 200 kronor i intäkt i veckan och det är inget de kommer gå i konkurs för men ifall det var lite mer Kvarteret Mullvaden i det här landet så skulle vi fan ha dem på fallrepet på ett par månader. Nåväl nu får jag sitt på det lite sämre stället och vara nöjd med det, och det är jag.
De som följer den Engelska fotbollen ordentligt har säkert noterat att det finns ett lag med två nollor kvar i tabellkolumnen. Eventuellt så finns det fler för jag har inte kollat vilka som har förlorat utan bara vilka som fortfarande är obesegrade. Underligt nog så är det det gamla lindansargänget Hyde United eller Hyde FC som de numera heter som efter tio omgångar har plockat hem 30 poäng med en målskillnad på 27-7. Det gläder mig eller gladde mig åtminstone till en början eftersom det är ett av de lag som Crewe brukar låna ut spelare till. De har antagligen något slags samarbete men troligen inte längre för numera så samarbetar Hyde FC med en annan förening. En shejkägd klubb.
Den 14:e juni så gjorde Manchester City klart att de skulle spela sina reservlagsmatcher, U21 matcher och en del pojklagsmatcher på Ewen Fields, något som givetvis genererar pengar för Hyde. Bra samarbete där, men inte alls ovanligt. Vad som är ovanligt är ju att Hyde tidigare hade ett prefix som i vissa delar av Manchester är väldigt förhatligt, det vill säga United, vid samarbetets början så ändrades detta till Hyde FC och de rödvita dräkter ändrades till, hör och häpna, ljusblått och vitt. Lägg därtill att sponsringen på den nya ljusblå dräkten lyder:City In The Community, något man kan tolka som man vill. Vilken ekonomisk ersättning som lilla Hyde FC får för att sälja sin själ vet jag inte. Fotbollen i Conference North är ju halvprofessionell men jag misstänker att för några av Carlos Tevez månadslöner så kan man nog komma ganska långt i den serien. Troligen så har de även låneavtal för sina juniorer men det är svårt att finna några spår av detta i Hydes laguppställningar, men det kanske sker senare under säsongen.
Så hur skulle man själv göra i en liknande situation? Ett lukrativt samarbete med en storklubb, innebär ofta att den lilla klubben måste sälja lite av sin själ. Vad har de annars att erbjuda storklubben? Skulle man gå och titta på sitt lag ändå om de bytte dräkter? Flyttade till en annan arenan? Flyttade till en annan stad? Bytte klubbmärke? Det finns ju ganska kända exempel som Red Bull Salzburg till exempel, laget med klubbmärket som gud glömde. Skulle man heja på en dryck? Att Red Bull New York heter så är helt okej, varumärket såldes ju innan laget startade så det är fullkomligt okej. Att som i MK Dons fall sno en klubb som funnits i hundra år och flytta den 15 mil från dess normala område är inte speciellt okej. Att som i Manchester Citys fall låta deras fotbollsakademi möta Barcelona på Ewen Fields är ju däremot sympatiskt, men att byta färger på ett lag är ju inte helt okej.
Det motsatta förhållandet, att ha en samarbetesklubb som heter United och spelar i rött och vitt måste ju vara fullkomligt ointressant för det rika Manchester City, så då skulle ju samarbetet gå om intet. När vi vrider och vänder på allt så är det ju Hyde FC, i sina nya dräkter och med ett avtal om att City ska (eller håller på) rusta upp klubbens arena, som nu skördar frukterna av ett samarbete som blommar väldigt tidigt.
Sifferkombinationen 10-0-0-27-7-30 vittnar om att det kan finnas en positiv sida med att sälja sin själ, eller åtminstone en del av sin själ. Jag behöver knappast tillägga att den som har styrt den här processen från Citys sida är en märkesexpert från Nike.
Själv har jag varit med om att förhandla meden en icke namngiven storklubb om en allians som skulle ge dom tillgänglighet till Tyresö FF´s talanger så att de skulle välja just denna storklubb. Deras idé var att vi skulle släppa spelarna på fritransfer och att vi i gengäld skulle få..."ehhh ingenting", sa deras representant i telefon, "men vill ni vara med?". En ganska dålig deal ansåg jag då, och jag behövde inte ens plocka fram principfastheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela