King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Det Är Lite Skumt

Publicerad 2011-09-06 19:06:12 i Musik,

Har en lite skum situation här i huset. I vångingen ovanför så hör jag Avernäsungarna spela elgittarr så fingrarna får valkar och i våningen under mig så tränar min nyinflyttade irländska grannfru på sina operaarior. Hon jobbar tydligen på operan och behöver träna lite på dagarna. Trevlig tycker jag. Kanske ska man passa på att sätta ihop en rockopera, bara för dom i huset? Kan vara en idé.
Fick i förrförra veckan mitt exemplar av den förbannat grymma och eterlängtade nya Cd´n från Johan Johansson. Tiden det tagit, femton hockeysäsonger, får Bruce Springsteen att framstå som en liten slarver, men nu dök till slut Svea Rike Rivjärn upp. Nio låtar av som vanligt hög kvalitet och i vanlig ordning så är de lite udda arrat, på ett bra sätt då. JJ har ju en förmåga att skriva tänkvärda texter som också har en hög humoreffekt, så även här. På grund av att jag ofta passar på att se Johansson så har jag hört de flesta låtarna tidigare vilket är lite trist. Dömd och Somna har man ju hört rätt många gånger men det är ju en av de vassaste så jag fattar att han måste få ner dem på en skiva på något sätt.
De nya låtarna håller dock en minst lika hög klass som de gamla godingarna Plocka Fram Jesus nynnade jag på en hel eftermiddag utan att få den ur huvudet och Skurkar I Mannchett med äkta porrfilmssaxofon är ett ilsket paraply i arslet på alla som vill omvandla hyresrätter till bostadsrätter. Bra låtar rakt igenom och vassa roliga texter avslutas med det nästan 14 minuter långa eposet Som En Psalm, osökt tänker jag på Stefan Sundströms 1900-tal, två "bygga landet låtar" som är som en liten talbok eller hur man nu ska se det. Värt ett köp är det i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela