King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Lagrell

Publicerad 2011-06-24 00:28:51 i Fotboll,

Vår egen Sepp Blatter kopia Lars Åke "Lalle" Lagrell har framträtt i Uppdrag Granskning, och nej Janne Josefsson, hur mycket jag än gillar dig så kommer jag aldrig kalla programmet UG som du gör i parti och minut. Han tyckte att han fick en ojuste fråga, bara för att reportern ifrågasatte den korkade idén att låt affärsmän köpa mer än 50% av ägandeskapet i svenska fotbollsklubbar. Inser inte gubben att frågan är befogad? Ytterst få klubbar står bakom detta och i resten av Europa så försöker man komma på restriktioner för att dylikt inte ska förekomma. Platini ska försöka att införa restriktioner för klubbar som lånar ihop pengar för att vinna Champions League (läs Manchester U, Barcelona, Real Madrid, Chelsea etc) för att klubbfotbollen inte ska gå bankrutt. Inslaget finns på SvT Play så man kan se det igen. Det mest hjärtskärande var inslaget om Wimbledon suportern som hade svårt att besöka platsen där Plough Lane låg tidigare.
Vad är det egentligen som vi vill ha? Jag hade ett samtal med min bror på den tiden då Hammarby sålde ut sig till AEG, att det vore bättre ifall vi som är Bajenfans kunde köpa klubben istället. Det hade inte kostat så mycket. Ifall jag räknat rätt så hade det kostat mig runt 10 000 kronor vilket jag gladeligen ställt upp med. Istället så sitter Hammarby IF, Sveriges finaste och stoltaste fotbollsförening, i någon form av limbo där ägaren inte lägger in pengar utan bara förvaltar. Hade klubben ägts utav medlemmarna så hade läget varit annorlunda. Då hade alla intressen tagits för att fotbollen skulle utvecklas och gå frammåt. Nu verkar det som AEG sitter och väntar på att den nya arenan (som de givetvis ska driva och tjäna stålar på) ska bli färdig. Stockholm Stad betalar givetvis arenabygget så det är inget ekonomiskt vågspel. Ifall Hammarby istället skaffat sig en egen arena där man kunde ta alla intäkter själva så skulle man faktiskt kunna se en framtid för idrott i huvudstaden.
Det är inte ovanligt att man i andra länder säljer marken billigt och ger förmånliga lån till fotbollsklubbar så att de sedan kan klara ekonomin och i förlängningen ge staden stora skatteintäkter och en bra verksamhet för ungdomar. Vet inte riktigt hur man räknar i Sverige men att staden Stockholm ska försöka tjäna så enormt mycket på en verksamhet som till stor del bedrivs ideellt är fånigt.
Vidare så har Lagrell tydligen gått ut och försvarat en mutkolv från Solnas kommunfullmäktige och sagt att det, enligt Lagrell som ju är både gud och lag inom fotbollen, inte är frågan om något mutbrott. Det är åtminstone Lagrells åsikt. Hans åsikt kan han hålla för sig själv anser jag och han ska inte använda Svenska Fotbollsförbundets web-tv till detta, för den tillhör oss. Folket. De lönelösa tränarna och de aktiva spelarna som spelar utan ersättning. Givetvis också de som tränare och ledare som har lön och spelare med lön, men det finns inget skäl för att Lalle ska använda våra kanaler för att rättfärdiga ett brott. Gör om gör rätt.
En del saker glömmer man bort och en sådan sak för mig är Magnus Lindbergs låt Tårar Över City. Det är kanske det närmaste man kommer en svensk variant på Bruce Springsteens Jungleland. Jag har haft äran att ha kontakt med Magnus Carlson på Facebook där jag föreslog honom att göra en svensk översättning på denna låt med namnet Bajenland.
Magnus tände på idén men än så länge så har det inte blivit en låt. Jag vill verkligen se Carlson, i en vit Elvis kostym, i mittcirkeln på Söderstadion en solig lördageftermiddag, när han framför detta. Eftersom Magnus är en sån enormt bra sångare och låtskrivare så kommer det vara lite farlig, för det skulle kunna vara något som ersätter Kentas Just Idag Är Jag Stark, men jag tror inte det. Ingen ska eller får ersätta Kenta, men det skulle bli en hit som skulle lyfta vårt lag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela