King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

MAKALÖST TANDLÖST

Publicerad 2011-07-27 10:43:00 i Allmänt,

 

 

Det är snudd på makalöst. Jag har från årets början besökt tandläkaren SJU gånger. Tre gånger för rotfyllning. Tre gånger för en sönderbiten tand och så idag då. Alltså jag borstar mina tänder två till tre gånger om dagen och jag har inte haft ett hål sedan jag gick i tredjeklass och Gatorade gjorde sitt intrång på marknaden. Vi bytte sedan till en sportdryck som hette Klar2 som smakade saltvatten.

 

Min snälla son bjuder mig på en bit dajm och helt plötsligt så sitter jag med min guldtand i handen. Den har suttit där sedan sommaren 1974 och det är precis nu som den har blivit inne. Många yngre tycker att det är en snygg grej jag gjort, och jag antar att de tror att det är ett sånt där tandsmycke.

 

Våren 1974 hade jag slagit sönder tanden på en lekplats där jag lyckats boxa mig i munnen med ett par romerska ringar. Detta skedde precis innan vår seriefinal mot Pluto, vilket dels föranledde mig att sitta i bilen och tjura i första halvlek, dels föranledde det ett 0-1 underläge. Jag minns att jag spelade andra halvlek och jag gjorde ett mål och en målpass, vilket precis räckte till seger. Dagen efter fick jag en plasttand.

 

 

Plasttanden blev ganska exakt två månader för den slutade sina dagar på en sten på vårt landställer i Sorunda. Inte så att jag slog sönder den mot en sten, utan jag satt på den och käkade fågelbär och bet helt enkelt av den. Det var då som jag fick guldtanden. Denne vän och följeslagare som hängt med mig och varit en identitet i så många år.

 

 

När jag var tjugo så ringde de från Folktandvården, för det var kära gamla staten som satt in den, och undrade om jag inte skulle byta ut den eftersom det var gratis. Jag kände mig då så bekväm med den att jag beslöt mig för att låta den sitta kvar och den har suttit där i 37 år.

 

Farväl käre kamrat och följeslagare, du hade kunnat ramla ut när jag kom hem från Grekland istället fast du hade ju även kunnat trilla ut när jag skulle lägga mig i solstolen imorgon, så jag antar att man ska låta udda vara jämnt. Det finns också ett helt land i Afrika som svälter och ett Norge i landssorg, personer som har tumörer i huvudet och skulle vara jätteglada för att ha tappat en lagning så man ska inte klaga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela