King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Ett Svar Har Kommit

Publicerad 2011-07-23 14:41:37 i Media,

 

 

Jag antar att Johan Croneman på DN, som tidigare kritiserat, att vi i Sverige inte låter alla se OS, utan säljer ut det till högstbjudande. Lena Adelson Liljetok har i dagens DN släppt sitt svar.

 

Med anledning av den semestrande centerpolitikern, som från en solsäng i Thailand, bloggade om hur jobbigt det var med feta personer på flyget och att de borde betala mer, skickade jag ett gillande mail till Centerpartiets kansli. Där uttryckte jag mig mycket positivt och hoppades att vi snart skulle ha ett förslag på gång. Dessvärre så fick jag ett tråkigt svar där man tog avstånd från hans uttalande etc. Ingen humor i det alls.

 

 

Croneman har däremot fått bingo. Ett välformulerat von oben svar där Lena uttrycker det viktiga i den fria marknaden och en massa politiska pekpinnar. Lena tror att idrotten förlorar intäkter på att så många som möjligt kan se en sport i TV. Berätta för oss hur mycket roddförbundet får betalt för de rätt få timmar som den visas under OS, då det är enda gången den sporten visas i TV. Hennes avslutning är magnifik ”Vill Johan Croneman dra in dessa pengar?”

 

Men herregud. I de flesta andra EU-länder så har man en lista där några få evenemang som är av stort nationellt intresse kan skyddas från TV-bolagens budgivning och istället visas på rikstäckande kanaler. För alla att se, oavsett hur mycket pengar man har. Lena drar ett roligt resonemang där hon menar på att vi nu kan välja fritt vad vi vill se, men det är ju skitsnack. Cronemans idé om att låta alla kanaler sända vad de vill från OS är mer logisk. Då får ju folk välja precis vad de önskar se.

 

 

Kort sagt så är alltså den största friheten att staten köper rättigheterna och låter alla TV-bolag sända från dessa. Det är rejäl Stalinistisk frihet det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela