King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Radio Cobra

Publicerad 2011-01-21 21:24:21 i Media,

Ja någon kommer säkert att påstå att det är ett ålderstecken eller liknande, men är det inte jäkligt kul att lyssna på radio. Eller åtminstone Morgonpasset i P3. Tre bra programledare, varav en är en riktigt tråkig komiker, kanske inte i klass med Adde Malmberg men inte riktigt en bra stå up komiker i alla fall. I radion så är han dock ett bra komplement till de andra två. Bäst är fredagar, då kommer Nour, hon måste ha den bästa radiorösten någonsin eller kanske den bästa rösten. Det förlåter att hon varit ihop med Bob Hansson. Han måste ha någon dold talang som inte syns. Någon gång ska Cobran älska med Nour och få henne att glömma allt ont som hon fått utstå med Bob och hans mystiska frisyrer.

På gymmet på jobbet så spelar vi radio och då oftast reklamradio, för de flesta tycker att det är så mycket snack på P3. Fast är det så stor skillnad? Tror inte att det spelas mer musik på NRJ om man tar bort de oftast hjärndöda programledarnas babblande och den extremt irriterande reklamen. Jag tycker så synd om den där tjejen som sjunger ”118 800 jättebillig nummer upplysning.” Hon sjunger ju rätt bra, och hennes största och enda hit är den låten. De reklambyråer som anser att det är toppenkul att göra små lustiga sketcher för att göra vissa varor mer attraktiva borde helt enkelt stängas. Det är nog ett av de mest enerverande tilltagen som finns. Vem fan skriver dom där sketcherna? Hur kom de fram till att det här är det bästa knepet att sälja motorsågar? Infantilt är bara förnamnet. Och när vi ändå är inne på ämnet….

 

Eftersom det där med morgonradio är så viktigt, så har även en del reklamradiostationer hängt på den trenden. Att spela ett band med musik och låta någon från cafeterian snacka lite mellan låtarna höll inte längre. Därför gör man sina egna morgonprogram. RIX MorgonZoo var en gång i tiden ett riktigt kul program. De hade en del grepp som kändes fräscha och Gert Fylking som aldrig känts fräsch men hans brutala okänslighet för stil och finess funkade ihop med de andra. Nu har man visst bytt ut några mot Sofia Wistam och någon annan. Har inte orkat lyssna men ärligt talat så har jag svårt att tro att hon kan lyfta ett radioprogram. Tror inte hon kan lyfta någonting förutom sitt ansikte möjligen. Var inte hon fotograf? Eller var hon bara en tjej med kamera?

 

 

Mix Megapol har verkligen storsatsat och lajnat upp en riktigt vass uppställning eller vad sägs om Adam Allsing, Gry Forsell och…wait for it…Martin Timells brorsa. Hur bra kan inte det programmet vara. Adam känd för att han var programledare för Tur i Kärlek (vem fan har nu det?), Gry Forsell är känd för…jag vad fan är hon känd för? Eller vänta hon presenterade V75 på TV 4 har jag för mig och Anders Timells brorsa är mest känd för att han är just det. Jag klurar lite på hur det programmet kan vara. En orgie i sofistikerad humor? Njä jag tror nog inte det. Alltså jag har väldigt svårt för kvinnor som Gry Forsell som egentligen mest är känd för att hon har stora sugklockor, hon ger på något sätt dumheten ett ansikte, allt hon är med i blir korkat på något sätt. Hon var med i något rebusprogram på min favoritkanal TV4, där frågorna var så idiotiskt enkla att man nästan blev illa till mods. Okej jag antar att programledaren måste förstå vad hon frågar om, men ta någon annan i så fall. Jag hoppas i alla fall att ifall det blir en remake på den fantastiska serien Från A Till Ö så kan Adam Allsing få spela ugglan. Han har sjukt stora brillor nästan exakt samma som min klasskompis Maggan hade, fast jag tror hennes var tjockare. Maggan kunde ju å andra sidan spela gitarr, åtminstone bar hon omkring på en hela uppväxten. Någon dag då jag känner mig stark ska jag också ta mod till mig och ratta in MIX Megapol, fast jag har svårt att tro att jag någonsin ska vilja att det äntligen ska bli morgon för att få höra Martins Timells brolla

 

 

Trots detta så har jag mina största favoriter på NRJ där man har ett ungt och piggt team som kallar sig för Knappen och Hakim. De som har TV, och ibland ser på den kan inte ha missat reklamen för detta. Två riktiga spjuvrar som gör en massa roliga skämt på jobbet, och fnissar, fan vad kul. Så jävla nytt. Så innovativt. Jag vet att det inte finns ett nobelpris för radioprogram men borde inte dessa otroliga lustigkurrar få något pris i alla fall. Min första tanke när jag såg TV reklamen var en Family Guy episod där Brian och Steewie hade ett radioprogram under namnet Dingo & The Baby. De sa egentligen ingenting utan så fort någon öppnade munnen så kom en crazy jingel eller ett pruttljud. Ifall ni inte sett den så lyssna på den på denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=fmJ9f06g_Cs

 

En annan sak som jag tänkte på var en väldigt känd Saturday Night Live sketch med Steve Martin, på den tiden han var kul och Dan Akroyd som aldrig varit kul. Men de spelade två ”wild and crazy guys from Tjechoslovakia” och hade roliga skjortor och byxor. Kan det vara så att reklam radion ligger 30 år efter pubic service?

http://www.youtube.com/watch?v=w_zPmwvQFaM

Det är så jag tror att det programmet är och ingen dag någonsin, kommer jag känna mig så stark att jag kommer att ratta in detta program.

 

 

 

Jag ska inte påstå att P3 är så väldigt sofistikerade i alla lägen men de har trots allt en förmåga att hitta bra programledare med ett intellekt som överstiger bystmåttet. Varför har annars såna fantastiska personer som Anna Charlotta Gunnarsson, Annicka Norlin och Henrik Schyffert haft program i just den kanalen? Kan någon komma på en programledare från en reklamradiostation som gått vidare till att arbeta som dramatiker eller bli Sveriges roligaste komiker eller bästa sångerska? Istället så är det en reträttplats för exempelvis Ian Haugland (trummslagare i Euro, de bytte namn då stålarna började rulla in), nämnda Allsing vars peak var när han fick sitta i hockey-VM studion med P.A Gullö (vad fan hände med honom och hans hängslen). För Gry Forsell är det kanske ett kliv uppåt i karriären men inte för de flesta.

 

Hanna Hellqvist jagar redan nu lyckan i både DN och TV1, jag vet att jag tjatar om henne i den här bloggen, men hon är grymt bra. Lika bra som man tyckte Annicka Norlin var och hon är ju numera bäst i alla kategorier.

 

 

Om det är någon av Cobrans lyssnare som undrar, så tycker han fortfarande att Bruce är grym. En del av mina vänner sätter sig i källaren och lyssnar på Heart, Clapton eller Mr Mister och tror att det är en helkväll, men The Promise är en sjukt bra skiva, framför allt med tanke på att låtarna var för dåliga att platsa på Darkness On The Edge Of Town. Men visst om man vill ha lite nytt ,så finns det nytt som är bra. Alexis Weak, mannen som gjorde Farväl Gullmarsplan har precis släppt en ny cd som är sjukt bra. Skum musik så det förslår. Som rappare så är han ungefär som Håkan Hellström är som sångare, men det funkar och det funkar bra. Grymt bra. ”Jag har en trucklast med smuggelcigg men ingen har eld så vad ska jag med dom till.” Poesi.

 

Till sist för att knyta ihop radiotråden lite grand så tar vi storyn som min vän Vasilios berättade, om den hemlösa knarkaren som hade en gåva. Hans gåva var en radioröst och hans jobb var att tigga pengar av folk i bilköer. Han körde då en form av låtsas radio vid vägkanten och har en nästan lika bra röst som Nour El Refai. En sån där röst som man har på filmtrailers och sånt. Så jävla grym röst.  Ted Williams blev upptäckt av en radioproducent som dessvärre inte kunde ge honom ett jobb, men han fick prata i radion och de lät andra radiostationer som var intresserade att ringa in. Behöver det tilläggas att de de blev helt nedringda? The Susan Boyle of Broadcasting. Kolla länken och lyssna på the Golden Voice.

 

http://www.youtube.com/watch?v=gWG6zNf4xY0

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela