King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Roots Hall

Publicerad 2011-02-05 23:56:31 i Engelska Fotbollsarenor,

En av de absolut vackraste arenorna i England och hemmaplan för Southend United eller The Shrimpers, räkorna. Jag har inte varit här men jag tycker den är så sjukt läcker. Den fina läktaren bakom målet, med dubbla läktare för hemma fansen är magisk, och får en att tänka på tider då det alltid var fullspikat på matcherna.

 

Southend är som vanligt ett mittenlag i division fyra men drar ändå runt 5000 personer på varje match, något som är en rejäl dipp i jämförelse med förra 09/10 då man snittade på lite över 7000 åskådare per match.

Klubben sålde arenan  i slutet på nittiotalet och har sedan 2006 planerat en ny arena med plats för 22 000 åskådare i Fosset Farm, något som har tagit tid att genomföra. Klubbens ägare Ron Martin har ansett detta som ett måste för att utveckla klubben, men fansen börjar bli lite skeptiska då flytten pågått i närmare tio år. Martin sålde Roots Hall för ungefär £4 000 000 medan den nya arenan kostar runt £80 000000 så det verkar som ett stort steg för en division fyra klubb.

Ta chansen att besöka denna vackra plats innan flytten blir ett faktum.

Kommentarer

Postat av: Ross

Publicerad 2011-02-07 14:25:04

Jag var faktiskt i Southend-on-Sea för ungefär tre år sen, bodde på en mysig pub med hela familjen.



Staden andades "Shrimpers", det var tröjor överallt och man var förväntansfulla inför säsongen som skulle starta bara någon vecka efter att vi var där.



Det måste tilläggas att staden i folkmun även kallas "Londons riviera", detta på grund av alla utflyttade och pendlande "East End-boys"...som då blir "Essex-boys", vilka i sin tur är kända för att aldrig ta skit. Jag kan förstå att de letat sig hit, finns tre stationer runt staden som det tar en styv timme in till London från - med ambulerande barvagn.



Det bästa minnet blev dock vår lilla utflykt till Leigh-on-Sea, en liten fiskeby ett stopp mot London från själva staden. Jag hittade tre pubar på stranden/hamnen inom 150m...en av dem är fortfarande bland de mest genuina Ross besökt. Lunchen intogs på en av pubarnas uteservering, givetvis mot havet. Färska räkor, krabba och Cockles sköljdes ner med rikliga mängder handpumpad ale.



Jag fick någon slags panik mot kvällen, så jag sa godnatt till fru och barn varefter jag kastade mig in i en taxi och utbrast: Leigh-on-Sea, please.



Blev en helkväll bland sjömän som väntade ut tidvattnet...vilka monstrum egentligen, klev i båtarna dyngrunda när drickat började lyfta kölen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela