King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Att Åka Buss

Publicerad 2011-02-04 21:56:23 i Allmänt,

 

Jag är en bussåkare, jag skulle kunna åka bil, det skulle sparat mig massor med tid, men man är ju miljövän, dessutom så har jag inte något körkort. Fast jag gillar att åka buss, jag vill kanske inte gå så långt som att säga att det är ett sätt att leva, men det händer helt klart mer saker på bussen än när man sitter själv i en bil. Fast de flesta carpoolar väl ändå nu för tiden?

 

 

Ett av de stora problemen med bussåkning är, hur som helst, att man kan hamna bredvid, eller även mittemot numera, något som anses som en störande person. Då menas oftast en person med OD, det vill säga taskig kroppsodör.

Med andra ord så kan man hamna bredvid någon som ätit en dansk ost till frukost och sköljt ner det med kaktusbrännvin, kan hända har han också toppat med ett litet vitlöksbröd. Detta anses då som stötande. Kan hålla med om att han i toppluvan, som alltid startade dagen med elva cigg och satt framför mig och stank rök, varje morgon i ett år, var rätt irriterande. Han är borta nu, troligen har han fått bronkit så att han inte kan jobba längre.

Jag förstår folk som suttit bredvid någon som varit uppe hela natten och kokat kolja i ett svettigt kök, det kan vara lite påfrestande, för så tidigt så har man ju inte vaknat på riktigt än, och det kan vara svårt att ta till sig nya influenser.

 

Dessa småsaker är inte något mot vad jag upplevde på buss 873 härom morgonen. En man mellan 45-50 med en rejält mystisk discofrisyr, som dessutom hade någon form av blondering i sig. Lite som Madonna från Papa Don´t Preach-tiden ungefär. Mannen lyssnar som många andra på musik i lurar, inget ovanligt där inte. Han spelar dock väldigt högt. Så högt så att alla i bussen hör, mest jag. Det är inte Rockklassiker, eller något tufft heminspelat band med Glasvegas. Han inleder med Bra Vibrationer med Kicki ”jag är så full” Danielsson. Han fortsätter därefter med Främling med Carola ”Jag är så kristen” Häggqvist. Ingen kroppsodör kan mäta sig med detta tilltag. Det finns helt enkelt inget som toppar.

Om vi ska återgå till det positiva med att åka buss så är det ju då miljön, staden tjänar pengar men det kanske mest positiva skälet till att åka kommunalt fick jag höra här om dagen. En god vän som är hantverkare har börjat arbeta på Kungsholmen vilket föranledde honom att börja åka kommunalt. I måndags så ringde han och förklarade de verkliga fördelarna med Storstockholm Lokaltrafik.

Jag citerar:

”Jag slipper leta parkering, jag sparar 200 kronor i P-avgift, och så kan jag dricka fyra öl på vägen hem så går man jämt upp” Okej nu gick han visserligen 50 kronor back i måndags, men det är pengar han hämtar hem nästa gång han lurar i någon gammal änka att hon måste ha nya golvlister, eller när Avernäs ska byta kök igen.

 

 

Nu hoppas jag verkligen att du inte hamnar bredvid en sågspånsindränkt och öldoftande snickare på vägen hem, för det är något fint att åka kommunalt.

Kommentarer

Postat av: Anette

Publicerad 2011-02-05 11:19:52

Tack för att du påminner mig varför jag alltid åker bil! Men varför har Cobran inget körkort?! När han bor i 'obygden' dessutom....?

Och tack för (som vanligt) kul läsning!

/Anette

Postat av: Kingcobra

Publicerad 2011-02-05 11:24:26

Tack Anette, visste att den läskiga gubben på bilden längst ned skulle avskräcka.



Angående körkortet så är det så att Cobran flyttade hemifrån redan i gymnasiet och hade ingen att övningsköra med. Dålig ursäkt men så är det. Min farsa flyttade i samma veva till Saltsjö Boo och dit ville man ju inte åka.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela