King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Musikbranchen och Spotify

Publicerad 2011-12-14 17:47:04 i Musik,

Musikbranchen går idag ut med sina farhågor om, vad de kallar gratistjänsten Spotify. Visst Spotify är gratis för de som orkar lyssna på reklam i tid och otid. Jag gör det inte så jag betalar gladeligen min hundring i månaden, min son som är 14 använder sin månadspeng till att betala för den. Visst jag tror också att gamla Agda 83, som sitter på en påver pension efter att hon byggt folkehemmet kanske väljer gratisversionen. Mikael Robertsson som grundade Mp3.com anser att Spotify måste göra följande:

1. Betala de mest gynnsamma av a) en viss summa per abonnent, b) en viss summa varje gång en låt spelas, c) en procentsats av bolagets totala intäkter.

2. Ge skivbolagen aktier i bolaget

3. Göra stora förskottsbetalningar

4. Ge detaljerad rapportering, inklusive statistik varje månad

5. Ordna normalisering av data (skivbolagen använder olika format)

6. Först komma överens med själva skivmärket och sedan även med bolaget som står bakom det

7. Garantera att de bästa villkor som ges ett skivmärke är tillgängliga för de andra också

8. Att inte avslöja vad de måste betala till skivbolagent

 

 

Givetvis så är inte bolagen nöjda då de faktiskt valt att inte hänga med i utvecklingen, de har sedan slutet av 90-talet valt att försöka sätta dit folk som laddar ner musik istället. Något som givetvis inte är okej, men det är heller inte okej att skinna oss skivköpare på pengar. Dryga 200 spänn för en cd är ocker och de haft mängder av chanser att starta upp liknande saker som Spotify. Nu agerar de som sura killen i hörnet, som var populär förut men numera mest är grinig för att det dykt upp en populärare kille i klassen.

 

 

Självklart så förstår jag skivbolagen, dras oligopolställning har varit väldigt gynnsam och man har kunnat bestämma skivpriser som gynnat några få stora bolag och valt en väldigt underlig väg. Jag känner själv en skivhandlare som fortfarande är i branschen, och han fick exempelvis aldrig nya skivor på utgivningsdagen eftersom bolagen satsade allt krut på att serva Åhlens och Megastore. Jag tycker inte synd om skivbolagen och det är ganska orimliga krav som Robertsson framför. Vore det inte bättre ifall artisterna fick pengarna direkt från Spotify? Då skulle man ju inte behöva några skivbolag.

 

 

Pratade för en tid sedan med en artist som för 20 år sedan sålde runt 30 -50 000 exemplar per skiva och nu säljer några tusen på sin höjd. Hennes syn på det hela var följande:  ”I snitt så köpte svensken skivor för 100 kronor om året och när nästa generation som är vana att pröjsa för Spotify så kommer de alltså att köpa musik för 1200 kronor om året.”

 

 

Med andra ord så tjänar ju branschen på detta och framförallt så tjänar artisten på det. De enda som inte tjänar på det är skivbolagen och det är ju lite synd. Fast om man tänker efter så tjänar de som äger eller ägde telegrafstationer och skrivmaskinsfabriker inte så mycket på det idag heller. De som gjorde snygga höga hattar för herrar att bära har fått gått över till att göra kepsar som ska bäras bakochfram.

 

 

Själv saknar jag att stå och bläddra ibland skivbackarna på Åhléns på söder, Skivfönstret. Den excellenta servicen man fick på When The Beat Goes On Records eller Southside Records vid Skanstullsbrons brofäste går aldrig att få tillbaka genom att sitta och välja vad man vill på Spotify. Det var något speciellt med 1028 kronor i studiebidrag och man visste att lejonparten av dessa skulle gå till skivor, men det var viktigt att välja rätt. När jag kollar igenom min vinylsamling idag så inser jag att man gjorde en del krattiga val, och jag minns också hur besviken man kunde vara i flera dagar efter ett sådant köp. Magin försvann när allt blev tillgängligt helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela