King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Cobrans JulCalender - 16 December

Publicerad 2011-12-16 19:13:07 i

John Robertson - Nottingham Forest

 

En spelare som alla som sett tipsextra kommer ihåg för att han alltid hade en fot på linjen. Robertson var en mästare på att hålla bollen i trängda lägen på små ytor och från sin ytterposition serverade han smått fantastiska inlägg. Tror att det var där som uttrycket ”macka” kom ifrån eller sandwich som det heter i England, vilket idag fått en helt annan betydelse.

 

Han kom till Forest 1970 och stannade där till 1983 och gjorde 385 matcher(61 mål). Fram till 1975 var han inte helt ordinarie men när Brian Clough tog över rodret så gjorde han Robertson till en nyckelspelare vilket gav resultat. Robertson avgjorde ligacupfinalen 1978 och Europacupfinalen 1980, dessutom så serverade han Trevor Francis en smått makalös crossboll i Europacupfinalen 1979 som sänkte Malmö FF.

Brian Clough beskrev honom som en väldigt oattraktiv ung man. ”om jag kände mig nere någon dag så satte jag mig bredvid John. Jag var tamejfan Erroll Flynn i jämförelse, men ge honom en boll och en meter gräs så blev han en konstnär. Han var vår Picasso. Han var en osannolik atlet, knubbig och otränad, men något sa mig att han var värd att lägga ner tid på.”

 

 

 

1997 blev han rankad som den 63:e bästa spelaren i England genom tiderna och 2005 blev han framröstad som Forest bästa spelare genom tiderna och petade ner Stuart ”Psycho” Pearce till en andra plats.

 

 

1983 såldes han till Derby County och spelade två säsonger där innan han återvände till Skogen där han avslutade sin professionella karriär.

 

Numera är kan Robertson ses vid Martin O´Neills sida, ursprungligen som scout men numera som assisterande manager i Aston Villa. Han har följt med O´Neill från Wycombe Wanderers, Norwich City, Leicester City till Celtic och nu alltså Villa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela