King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Redan De Gamla Grekerna

Publicerad 2011-08-04 17:57:29 i Allmänt,

 

Jag får hela tiden små funderingar i huvudet angående grekerna och dessutom en hel del frågor från min son. Varför är menyerna felstavade exempelvis, de gamla grekerna uppfann ju alfabetet så de borde ju skriva rätt då. Tog häromdagen en så kallad War Sandwich, ett underligt namn på en smörgås, likaså en underlig fyllning men man ska ju prova de lokala delikatesserna. The War Sandwich var antagligen någon hyllning till de engelsmän (plus två sydafrikaner och två kanadensare) som stupade då de försvarade ön mot tysken. De var samtliga begravda bredvid det rum vi hyrde. Besvikelsen var stor då vi slutligen kom på att de troligtvis menade WARM sandwich och inget annat.

 

Hur som helst så undrar jag över grekernas traditioner. Ett av de största mysterierna är den obligatoriska pappersduken. Vid samtliga middagar så har vi fått använda oss av en extra pappersduk. Inte för att den andra duken är ful eller så utan för att man kanske vill undvika spill. Vid två tillfällen så har restaurangerna haft mycket fina dukar, dessutom överdragna med en tjockt plastduk, trots detta så har man tagit fram en extra pappersduk.

 

 

I tisdagskväll var vi på Leros och skulle äta en enkel middag i hamnen, det blåste ett antal sekundmeter och det var inte så himla mysigt ute. Trots detta så drar servitören upp ett stort pappersark, som ställer sig upp som en spinnacker i vinden och det tar allas våra gemensamma styrka, att först plocka ned duken, därefter försöka fästa den runt bordet (med tyg och plastduk förstås), slutligen så hade vi lyckats fästa allt papper över och runt bordet. Lite som att ha TP:at ett bord såg det ut som.

 

Kulmen på detta pappersdukande kom idag när vi åt en förövrigt mycket trevlig lunch i den lilla staden Grikos på ön Patmos. Där hade de redan förberett med tyg, plast och pappersduk. Vi blev ytterst förvånade då han drog fram ytterligare en pappersduk och applicerade på sin redan perfekta anordning. Vi var sugna på att fråga, men sen så glömde han bort vad vi beställt och vi fick annat att tänka på.

 

 

Hoppas nu inte detta lät gnällig eller så, det är inte så att vi tycker att de gör fel vi är bara lite undrande till varför man gör det? En vän tyckte att jag skulle ägna lite tid åt att skriva något syrligt om den grekiska flyktingpolitiken, men jag nöjer mig med att kommentera deras sätt att duka på. Jag har dessutom börjat flaga på ryggen så jag har lite viktigare saker att göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela