King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Jag Går Bärsärk

Publicerad 2011-08-30 23:12:01 i Allmänt,




Jäpp så är det bara. Vi lever i det andra decenniet av 2000-talet och vi har en tromb eller nåt sånt som ska förgöra New York. Att leva rätt och miljöekonomiskt är inte lätt men jag tror jag hittat det mest korkade livsmedlet någonsin. Coop, eller Konsum som vi brukar säga, har en produkt som jag inte är riktigt nöjd med. Visserligen en rätt god produkt men den går så bort så den bara kan.


Under namnet Ockelbo, vilket låter så där hembygdmysigt, för det är ju det som är meningen så säljer man ost från Tyskland, Med ansikten på lokala personer så säljer företaget Ockelbo-Ost en familjekänsla på Domus i Tyresö. Det här är vad man i Tyskland skulle kalla geschäft. Att låtsas vara ett företag som säljer produkter från en landsort ger ju cred. Dessutom så har de små myspysiga bilder på byn äldste eller något liknande och heter namn som Ockebo-Pärs. Är det nu tyskt så kunde de väl döpt osten till Adolf, ett namn som är rätt ovanligt numera. Fast ska vi vara noggranna så har de faktiskt döpt en av ostarna till Ockelbo-Herman troligen efter Göring.




Visst jag köper ostar från Frankrike och Italien och andra länder men de betalar jag också dyrt för, med all rätt. Att sälja billig huhållsost på Konsum i tron att den kommer från Gästrikland är ju inte okej. Ostar som importeras ska ju för håken vara något att skriva hem om. En bit italiensk parmesan eller en fransk brie är ju unika i sitt slag och det står fan inte att den kommer från någon unken håla i norr, mest känd för att någon från kungafamiljen är där ifrån.


Hushållsost som oftast inte smakar speciellt unikt kan man faktiskt göra på hemmaplan. Ska vi förgifta planeten så ska det ju vara av gormandiska skäl. Jag kommer att kolla allas kylskåp vid tillfälle så ligg lågt med den där produkten. Domus ska inte få bli ett nytt Lidl.



På tal om Tyskland så hade Tankesmedjan i P3 ett skänt inlägg idag, angåene familjen Bernadotte och nazism hör det på den här länken:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3718

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela