King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Hockey Från En VIP läktare

Publicerad 2010-09-30 22:42:14 i Allmänt,

En makalös upplevelse ska det vara. Jag hade fått friplåtar till matchen mellan Djurgården och Luleå i hockeyserien och det är ju den sporten som är mest fräsig för närvarande. Okej jag gillar inte Hovet. Jag älskar Hovet en av Sveriges bästa arenor alla kategorier. Bra akustik. Bra stämning även när det är lite folk. När det är mycket så är det grymt. Ikväll var det mycket folk, typ sextusen och det är bra för en hockeymatch påstås det.

 

 

 

 

 

Jag reflekterade över ett par saker. För det första så sjunger man inte på hockey man kör ”kämpa Åshöjden” i fem minuter eller till någon halkar då ropar man bu och utvisning. Jag saknar sångerna.

 

 

 

 

En viktig del i svensk hockey är att man ägnar mycket tid åt spelupplägg, passningsspel och att försöka spela som Charlamov-kedjan gjorde 1975 och det är det roligaste och finaste som finns. Jag ser inte så mycket hockey men OS-finalen mellan USA och Canada var magisk. Liten rink. Hejdlös forchecking. Ett grymt tacklande. Bästa matchen jag sett på åratal. En känd krogägare i stan, tillika min vän, blev djupt upprörd över att jag ansåg att detta var kul att se på. Denna offensiva galenskapen borde rimligtvis ha föregåtts av två timmars passande bakom egen målbur för att bygga upp spelet. Tankeverksamheten i spelet borde vara större. Nej jag håller inte med. Att som ikväll se två lag som spelar på detta sätt var vansinnigt tråkigt. Sätt 50 kronor på allmänhetens åkning och se hur spännande det är. Krymp rinkarna och återinsätt regeln att man får tacklas i hockey. Det skulle göra det roligare.

 

 

 

 

En annan sak som gör en konfunderad är hur folk som sitter på VIP läktaren är funtade. En ganska stor del höll på Luleå. En ännu större del satt och åt under hela matchen. Det ska medges att det var bra käk men hallå! Det är ju ändå match. Bäst var killen med jätte mycket gelé i håret, som ställde sig bakom oss när vi kollade på matchen. Med ryggen vänd mot rinken förklarade han hur svårt Heile Gabirsellaisse hade haft det som barn och att han ibland fick springa till skolan. De tre tjejerna som stod runt honom lyssnade andäktigt och var oerhört imponerade av hans kunskaper. Varför var de på hockey för? Kunde de inte ha stannat hemma på Lidingö och ryktat hästar istället. För han berättade massor av ointressanta saker under hela sista perioden. När Djurgården gjorde 2-3 och det återstod två minuter så sprintade de ner och satte sig på läktaren. Ja man får de fans man förtjänar eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela