King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Jag Vill Ha ÖL!

Publicerad 2010-10-30 02:28:01 i Fotboll,

Så är det, punkt slut, inte för att man blir bättre som människa ( jo kanske lite) utan för att det är gott. Säg den person som inte tycker om att slinka in på en pub i London och hänga lite, ta en pint, läsa tidningen, snacka lite skit. Jag vill även ha det på idrottsarenorna i Sverige och därför skriver jag detta. Jo jag vet det är ungefär tio personer som läser men vadå då? Dom är ju viktiga för mig och dom ska också få dricka öl med mig på Bollmoravallen i framtiden.

Som styrelseledamot i Tyresö FF så föreslog jag detta tilltag för att locka mer folk till matcherna och att få en bättre stämning (ja varför sjunger klacken för och inte de som nyktert går med sina barn exempelvis). Det blev givetvis nedröstat som bara sjutton, vilket jag ansåg var ett jävla hyckleri. Då förklarade man för mig att alkohol och idrott inte går ihop. Nej inte på samma gång kanske. Jag föreslog då att vi skulle tacka nej till de 10 000 kronor som vår lokale McDonaldsrestaurang skulle sponsra oss med, eftersom den maten inte går ihop med den sport som vi utövar. Av någon lustig anledning så blev jag även denna gång nedröstad. Jag tror till och med att någon sa att jag var fånig.

 

 

Idag så ser jag på sporten där man från Riksidrottsförbundet har synpunkter på att man säljer öl på hockeyarenorna i Sverige. Färjestads BK har en arena som räknas som den största puben i Karlstad, jag har ju varit på Prinsen och förstår varför, men vad är problemet egentligen? Vad är felet med att gå på idrott och ta en öl och äta något? Vad säger Riksidrottsförbundet om de arma stackare som inte har råd med Champions League biljetter och sitter hemma hos varandra mitt i veckorna och kollar en match, käkar grillchips (inte ens varm mat) och tar ett par öl? Det är ju faktiskt en ganska vanlig form av umgänge kring idrott, och borde man inte då reglera detta på något sätt? Alkolås på televisionsapparaten känns inte helt galet.

I England så får man dricka öl på matcherna och de har de högsta publiksiffrorna i världen om man ser över hela ligasystemet, men man får inte ta med sig en öl in på läktaren. När jag var på Wembley så gjorde vi som goda svenskar, drack på puben innan eller i parken. Jag blev lite häpen över det bemötande som personer med ölburkar i handen fick. Nej polisen kastade sig inte över dom utan en matchvärd erbjöd dom ett plastglas att hälla upp ölen i så de kunde ta den med sig.

Alla vet att Jeppe super men ingen vet varför Jeppe super. Det är helt okej att ta en öl och kolla på sportklipp på Youtube så länge inte Riksidrottsförbundet känner till det.

 

 

 

Vilka reaktioner förväntar man sig på en divison tre match mellan Tyresö FF och Spårvägen med 139 åskådare om man säljer en hygglig ale till korven? Jag är erbarmligt trött på att dricka sunkiga 3,5:or till överpris på Söderstadion. Det måste vara enda stället i hela universum där en folköl kostar 50 kronor. På Gresty Road kan man ta en Guinness i halvtid i deras pub för 25 kronor.

 

 

 

Jag gick och såg Djurgården spela ishockey för ett par veckor sedan och vi kunde se hela matchen från baren och samtidigt klämma ett par Mariestad vilket gjorde det hela uthärdligt. Man kunde till och med få avec till kaffet.

 

 

 

Så de 139 stackarna på Bollmoravallen borde väl kunna få en öl, om de lovar att inte starta ett upplopp.

 

 

 

Jag var på Emirates Stadium och såg Arsenal-Bolton och då var ölen till och med inräknad i biljetten. När man kom ut i pausen så hade de ställt upp tio bord med öl och man kunde dricka så många man ville. Så hur många hinner man med i en paus? Ja typ en så vad är det dom bråkar om?

I Tyskland får man dricka hur många öl man vill och även dricka på läktaren. Risken för upplopp är dessutom större när 60 000 personer går på match än när 139 åskådare är där. Hur kan det komma sig att man får göra det i Tyskland och inte i Sverige? Vi var ju ivriga påhejare av Tyskarna under kriget och de flesta gråsossar som idag sitter av lite tid i olika styrelser, efter sitt hårda riksdagsarbete, borde ju veta att om vi hade lierat oss med Hitler, så hade vi inte bara fått hit ugnar får stekning av judar utan även ett fritt flöde av Bayersk öl som dessutom ska kunna serveras på varenda ställe som har två bord och fyra stolar.

 

 

 

Vårt kära Riksidrottsförbund anser inte att alkoholförsäljning går ihop med idrott. Anser man då att det är okej att McDonalds sponsrar fotbolls-vm? Borde inte ett idrottsligt evenemang enbart sponsras av klanderfria företag som Grumme Tvättsåpa och, ja vad nu världens största företag för försäljning av böngroddar heter? Jag har personligen inget emot böngroddar och jag tvättar mitt badrum med Grumme varje vecka, eller så gör min granne det.

Man kan säga väldigt få positiva saker om Hitler men jag har svårt att tro att han skulle förbjuda den självklara rätten att få ta en pilsner i pausen.

Kommentarer

Postat av: Skärgårds doktorn

Publicerad 2010-11-01 13:09:30

Jag vill påminna mig en match på loftus Road QPR vs Spurs i slutet på 70-talet när jag och en kompis Peter Carlsson skulle beställa varsin pint i halvlek. Till saken hör att Peter hade en rotvälska till Engelska vilket medförde att han kom tillbaka med 2 fish and chips och förklarade att han inte kunde göra sig förstådd. Hur som helst 1-0 till QPR

målskytt Don Givens.

En liten besservisser kommentar till artikeln.

Vallen heter Tyresö vallen.

Postat av: KingCobra

Publicerad 2010-11-05 16:37:32

Vallen må heta Tyresövallen numera men jag kommer aldrig att ta det namnet i min mun.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela