King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Onsdag i Stockholm pt 3

Publicerad 2010-06-17 02:15:42 i Fotboll,


Taxiresan hem blev riktigt skön. Jag i baksätet, Keegan satt fram och hade en lång diskussion om biobränslen, gengas, elbilar och annat. För första gången i mannaminne så reser vi med en taxichaffis som är både smart, nykter och kunnig i ämnet. Det är ovanligt. Inte att Keegan förlorar ännu en diskussion utan att chauffören pratar om möjligheter med elbilar, om hur man i framtiden kan skippa bensin, att det finns möjligheter att skapa en bättre miljö. Ovanligt att höra från en taxichaufför.

 

Min egen uppfattning om taxichaffisar är följande: 80% är av utländsk härkomst och de är oftast trevliga, de andra, och de är dom jag upplever som jobbiga, är medlemmar av nazistpartiet och åker omkring med en uppdämd aggression inom sig, därför så har jag slutat med att sitta i framsätet. Vill jag träffa Travis Bickle så tar jag kontakt med honom själv.

 

Jag minns fortfarande hur jag för tio år sedan blev upphämtad av en taxi för en resa till Arlanda halv fem på morgonen. Jag satte mig fram för att min son var liten och ville sitta med sin mamma. Vi svängde upp på vägen och då förklarade han i förbifarten att vi skulle vara jävligt glada att han hade en stor bil för att annars så hade inte väskorna gått in i bagaget. Okej, men var inte hela poängen att vi skulle åka till Arlanda med våra väskor och inte utan? Betänk återigen att klockan ännu inte slagit fem. Sedan berättade han om en gång då han blivit arg på en resenär som ville att hans väskor skulle levereras till adressen som de åkte till, varpå han hade kastat ut väskorna på gräsmattan.

Vidare så berättade han att det även fanns folk som trängde sig i taxikön, så kallade svartskallar och dom var inte bra för taxinäringen. Därefter så blev han väldigt personlig och berättade om bastun som han byggt i bostadsrättsföreningen som han bodde i. Det finns ju något fint i alla människor eller hur. Historien avslutades med att han hotade ordföranden i bostadsrättsföreningen, en kvinna, med en hammare för att hon försökte basta före honom. ”Då var hon inte så jäkla kaxig kärringjäveln” sporde han. Nej, tänkte jag, vem är det om man blir hotad med en hammare?

Det var ytterligare historier om hur någon hade givit denna hedersknyffel en parkeringsbot bara för att han parkerat fel och då…Ja antagligen så drog han up lien och skipade lite rättvisa

 

 

 

Jag minns också att året efter när vi skulle göra en liknande resa så tvingade jag min ex-sambo att sitta fram. Föraren visade sig givetvis vara en av de tre timidaste personerna i Stockholm och pendlade regelbundet, under vintern, mellan Kanarieöarna där hans fru och han hade ett hus. En synnerligen trevlig man, åtminstone av vad jag kunde höra för jag satt ju i baksätet och hörde inte så mycket.

 

Det ska dock tilläggas att jag valde att sitta där bak själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela