King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Mors Dag

Publicerad 2010-06-01 02:40:19 i Allmänt,

Det var mors dag för några dagar sedan, och jag vet att som moderslös sedan fem års ålder så brukar jag hoppa över den dagen.  Det var inget vi firade hemma hos mig. Min styvmorsa har ju aldrig direkt gjort anspråk på att vara morsa åt mig. Tvärtom så var hon rätt tydlig med att vi inte var släkt, vilket jag tyckte var positivt så jag under inga omständigheter vill vara besläktad med henne.

 

 

 

Min mors dag firar jag alltid på alla helgons dag istället. Jag tycker det är bättre.  Hon är ju trots allt död och begraven. Hon förolyckades i en bilolycka som var (om jag förstått rätt) hennes eget fel en vårdag 1970. Jag var fyra och ett halvt och fattade inte mycket. Jag fick bo ett tag hos faster Gun och farbror Emil, något som jag verkligen gillade för där var det alltid kul. Man körde båt. Ja Emil ansåg att var man så pass stor att man stod upp, så borde man kunna styra en båt, och man fiskade. Emil var egentligen affärsman, och en riktigt duktig sådan, men jag trodde väldigt länge att han var fiskare. Varför körde han annars upp mig klockan fyra på morgonen för att vi skulle hämta in näten? Det låter ju ganska sjukt men det här var en mycket bra tid i mitt liv.

 

 

 

Jag minns hur min farsa berättade att mamma var död, och jag spydde ner hela sängen.

 

 

 

I ärlighetens namn så minns jag inte min morsa, mer än från de foton jag fortfarande har kvar. Tror att det kallas förträngningsmekanism. Kommer ihåg väldigt lite från tiden efter det. Jag vet att vi kallade hennes Opel Kadett för Putte och att vi gav namn åt de två skorstenarna vid Farsta strand, där vi bodde. Ett minne har jag dock och det var när morsan kom in med min Kalle Anka som hade kommit i brevlådan. Hon gick genom vår hall i lägenheten med tidningen i handen. Det är det enda jag har kvar som är riktigt. Samtidigt så undrar jag om det verkligen var min tidning? Troligen så var det min brorsas som är fem år äldre, så inte ens det är ett riktigt minne. Det är egentligen skit att man inte kommer ihåg bättre men vad ska man göra.

 

 

 

 

Ibland tänker jag på hur annorlunda, och självklart det är för människor som har två föräldrar. De kan klaga på att morsan eller farsan är jobbig. Det finns dagar då jag också önskar att jag hade en morsa som var jobbig.

 

 

 

 

Så varje alla helgons dag så tvingar jag någon stackars sate att köra mig de fem milen ut till Sorunda, hon är begravd där eftersom hon ansåg att det var himmelriket på jorden, och det kanske det är. Sätter en blomma eller en krans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela