King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Mindre Bra Saker Att Säga Eller Kurs I Social Kompetens

Publicerad 2010-06-08 00:12:35 i Allmänt,

Ett minne från förr: Person ett säger till Person två. ”Pippar du fortfarande den där puckelryggen?” ”Ja vi är gifta nu.” Ett exempel på två personer som inte kommer prata så mycket mer med varandra, åtminstone inte under den kvällen. Det finns en liknande scen i ”4 bröllop och 1 begravning", men den här är faktiskt sann, även om jag inte var närvarande.

 

Ett tillfälle där jag var närvarande vid, var på en finlandsfärja någon gång i början på 90-talet, då en kompis, numera nyhetsuppläsare på lokalnyheterna, kom in i hytten tidigt på morgonen och ville ha reda på om min kompis Christer hade ”Kn***** den där bruden”. Lite plumpt kanske, men vi var unga och det var ju bara vi grabbar där. Han var dessutom väldigt påstridig och tjatade en del ända till han såg ”den där brudens” fötter i fotändan på Christers säng. Lite underlig stämning minst sagt.

 

Det är ju inte bara så att frågor eller påståenden om sex gör folk lätt obekväma. En mästare på detta är George Costanza i Seinfeldt, men han är ju trots allt nästan fiktiv. Jag var på ett bröllop i Bryssel i mitten på 90-talet där min bror blev utnämnd till ”Dagens George” nästan varje dag.

Vi var ett gäng arbetskamrater med fruar och dylikt, och trots att vi jobbade på samma företag så var vi inte speciellt bekanta. Så vi bekantade oss första dagen.

När sedan bröllopet var över och det var dags för middag så kom min bror ut från toaletten där vi andra stod. Tyvärr så fungerade inte handtorken på toaletten, och den första som sträckte fram handen var givetvis en kvinna. Brodern hälsade med sin blöta hand (ja vad tror man om någon som kommer ut från muggen med blöta händer?)dessutom så var han noga med att poängtera att det ”var kul att träffas och vem var hon släkt med etc”. Eftersom det var samma kvinna som han suttit bredvid dagen innan och pratat med i tre timmar så blev den så kallade artighetseffekten väldigt liten. Han försvarade sig med att han inte kände igen henne för att hon var sminkad. Bättre eller sämre? Ja det avgör inte jag.

Han krönte denna kväll med att trampa i en hundskit, vilket han förtvivlat försökte förklara för taxichaffisen på sin knaggliga engelska. Taxiföraren talade säkert bara flamländska och såg rätt besvärad ut mot slutet på resan. Än idag förstår jag inte vad som drev honom att förklara detta, dessutom på ett språk han inte kan så jättebra.

 

 

I Oceans 13 så säger en av de två bröderna från Utah: ”Du gjorde ett bra jobb” och den andre svarar: ”Ja det var därför som de bad mig att göra det och inte dig.” Återigen ett exempel på dålig social kompetens.

 

 

Idag satt jag på Kronans Droghandel och skulle hämta ut sonens allergimedicin, och fick syn på en gammal bekant. Jag började genast fundera på huruvida hon gjort ett ansiktslyft eller något liknande. ”Den där skönhetsoperationen borde du stämma din läkare för.” Hade jag kunnat sagt men nu är jag ju en väldigt sublim och inkännande person så jag lät bli eftersom jag vet att det skulle funkat dåligt att ens ta upp det ämnet. Känsliga saker, serru. Speciellt dåligt funkar det om personen man säger det till, inte har gjort någon skönhetsoperation.

Då det gäller skönhetsoperationer så finns det egentligen bara ett medel och det är öl. Det slår ut botox varje dag i veckan. Efter åtta öl har man fyllt ut varenda rynka i kroppen och mer därtill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela