King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Konsten Att Sjunga Rätt

Publicerad 2010-06-04 14:07:00 i Allmänt,

Jag har en kompis som bor på Stallvägen i Tyresö och heter Björn, som ibland ledde allsången vid festliga tillfällen. Hans paradnummer, ”Hugger i Sten” av Lars Winnerbäck, brukade även accompanjeras av lite luftgitarr. Vid ett sådant där festligt tillfälle så gjorde en av mina mindre nogräknade vänner det fatala misstaget att han drog ner volymen på stereon när refrängen skulle starta. Det hade ungefär samma effekt som att dra ner byxorna. Stallvägens Anders Lundin kunde ju inte texten, inte ens refrängen. Det blev en ganska pinsam stämning som enbart kunde överbryggas med mängder av tequila.

 

 

Men det är ju å andra sidan inte så lätt att sjunga rätt. Nu kanske det låter som om jag tar Björn i försvar men det gör jag inte. Däremot så vill jag påpeka att det är rätt lätt att sjunga fel ord. Det kan hända den bäste. Jag trodde exempelvis under många år att texten till Yazoos Only You löd ”All I needed was to love you gay.” istället för det korrekta ”All I needed was the love you gave”. Men hallå, Yazoo (åtminstone ena halvan)  behövde ju ofta lite gay love och då inte i betydelsen glad utan den andra betydelsen. Så det är ju ett mänskligt och ändå ganska logiskt fel.

 

 

När jag var liten var jag besatt att lära mig alla texterna till de skivor som jag hade, vilket i slutändan gjorde att jag kunde runt 100 Beatles låtar utantill. Jag har aldrig kunnat sjunga, men det är ju bättre att kunna texten för annars så blir det som med Björnes magplask. Hans anseende har inte hämtat sig ännu.

 

 

 

Läste en intervju med sångaren i Hästpojken som berättade om att många hörde fel på deras första hitlåt ”Shane McGovan” och tyckte att dom sjöng ”Tjejen med kaggen”. Så när jag numera lyssnar på den låten så hör jag bara ”Tjejen med kaggen” hela tiden.

 

 

 

Jag har en kompis som är musiker och spelar i band. På det glada 80-talet när det var viktigt att kunna alla texter, för de var ju inte bara nonsens på den tiden. Han skulle provspela i ett nytt band och de körde några standardcovers. På den tiden i landet Sverige så regerades detta av tre snubbar från Rågsved som bestämde i princip allt. Att köra en Ebba-cover var något som alla skulle kunna på den tiden så även min kompis, och de spelade ”Vad har jag gjort” där refrängen går ”lika grå som betongen.” tyvärr så hade inte min vän varit så uppmärksam på texten utan sjöng ”Linkar på som en fånge”, vilket föranledde resten av församlingen att sluta spela för fråga om de hade hört rätt. Vilket han glad i hågen förklarade att så gick nog texten.

 

 

Nu är det skolavslutning för gymnasiet och då är det viktigt att minnas att textraden i ”Den blomstertid nu kommer” lyder ”Och skola oss påminna” och INTE ”Och skona oss från sniglar.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela