King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Göta Kanal - En klassiker?

Publicerad 2010-02-22 02:44:20 i Fotboll,

Eftersom jag ska sitta med gipsat ben i åtta veckor så har jag tagit tillfället i akt och gått med i Love Film, en filmklubb som absolut inte är någon porrfilmsklubb utan jag tror att namnet ska syfta till att det är för dom som älskar film. Det funkar så att man gör en lista så skickar dom hem filmen till en vilket ju är bra när man inte är så rörlig. Det är ganska kul att kolla igenom och leta filmer, för man hittar en del roliga saker. Det är även så att man kan recensera filmerna och sätta betyg. Det är rätt kul och bra om man är osäker på en film man inte riktigt känner till.

 

Av en tillfällighet så dyker filmen Göra Kanal upp bland komedier. Kanske är det rätt kategori för det finns ingen som heter katastrofer eller liknande. Givetvis tar jag tillfället i akt och kollar in recensionerna. Cirka 2200 personer betygsatt denna film så den har följaktligen en bred bedömning som ger den betyget 3,6! Det hade ju varit ett rätt okej betyg på en tiogradig skala men i det här fallet så är skalan 1-5 vilket höjer min nyfikenhet. Alltså så är denna film en bra bit över medel i kvalitet. Jag har sett denna manuslösa sörja och jag vet att den inte är över medel så jag letar mig in bland recensionerna.

 

En recensent skriver: Missade betyget, men det blir en femma. En klassiker med många härliga scener och repliker. Kan ses flera gånger om.

 

Ja men visst är det så eller...

 

Fler recensioner: En klassiker från 80-talet som brukar visas i svensk TV under jul-och nyår.Enkla skämt och väldigt rolig.Man kommer ihåg speciellt Janne "Loffe" Carlsson med sin dråpliga humor!

 

Ja Loffe är ju verkligen finlirs humorns riddare.

 

Fler recensioner: En Bra svensk klassiker. En film från tiden då sveriges filmare kunde konsten att fånga sin publik!!! Ser man den här, lockas man till många skratt!

 

Det som är signifikativt för de flesta personer som recenserat är i alla fall att de tycker att det är viktigt att se filmen om och om igen och att Loffe är världshumorns fanbärare. Jag undrar lite om det är samma personer som skriver detta som ligger bakom den nya kanalen på min kabel-tv: SF Kanalen. Där visas det svensk film, men mest visas det Göra Kanal. Man kör ”ettan” ibland och så kör man ”tvåan” och emellan det så kör man otaliga dokumentärer om hur man har gjort ”trean”. Tro mig det är inte Tom Ahland som gjort dom dokumentärerna. Det luktar lite TV4 om dom kan man säga. Alltså som det luktar om fingrarna när toapappret har spruckit. Lite unket.

 

Alla är dock inte helt positiva även om han ger filmen (Göta Kanal 2) en trea så har han dubier:

Lever inte upp till originalet . Måste säga att jag är lite besviken. Stelt och tråkigt. Lena lyfter som vanligt, även denna film. Man ska ha sett den men bara om man sett ettan.

Bara om man sett Ettan? Varför då som något slags straff eller? Lena lyfter som vanligt? Undrar om han menar på samma sätt som i Tre Solar?

 

Kanske sammanfattar den här recensionen från signaturen Anders det hela:

Se Värld

SUVURÄN KLART SE VÄLD


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela