King Cobra

King Cobra - Rösten Från Mosquito Valley

Jul igen…

Publicerad 2010-12-16 00:51:49 i Musik,

Precis som Just D påpekade i någon putslustig jullåt på nittiotalet så är det nu dags för jul. Den började egentligen i mitten på oktober, då Åhléns som numera ersatt Tomten, som ersatte Jesus, på den tiden då julen var en religiös högtid. Numera sponsras julen av Svensk Näringsliv, eftersom det helt enkelt är roligare att se Emma Sjöberg i nattlinne än Caroline Krook i… ja nattlinne, eller vad det nu heter som biskopar har på sig.

Varje år så spelas det och sjungs vid jul. Man släpper ut Plura ur finkan, så han kan sjunga julsånger i någon kyrka och Carola delar ut cd skivor till de hemlösa. Givetvis med sig själv, men det är ett av de få samarbeten mellan kyrkan och näringslivet så varför inte? Det är ju jul förlåtelsens tid.

Jörgen Edman sjunger ”Oh Helga Natt” och ingen vet fortfarande vem han är, men det man spelar mest är ”Fairytale of New York” med Pouges och Kirsty MacColl. Jag förvånas inte när jag hör den runt tio gånger på en dag, men den står mig upp i halsen. Det är i grund och botten en bra låt men nu är man så trött på den så man bara vill lägga en sprutspya över hela julbordet och gå hem.

 

 

Så varför spelas den? Jo därför att den handlar om arbetare eller om folk på samhällets skuggsida, fast det kanske är samma sak? Den ska nog vara en motvikt mot allt tippe-tappande och klämkäcka Nu-är-det-jul-igen- sånger, men den är ju så förbannat uttjatad. Dessutom så kommer Shane McGovan att supa ihjäl sig av alla royalties han tjänar varje jul, så då gör man ju egentligen inget gott.

 

 

 

Glasvegas skickade ju redan förra året ut en julskiva, som borde ha kunnat ersätta den där Pouges låten i form av social närvaro.

Det finns ju faktiskt väldigt många julsånger och varje år dyker det upp nya. Det är ju en av de roliga saker med julen. Många av dem, jag ska inte säga alla, är inte inspelade av Carola. Det är ju så att man hittar nya varje år. Lik förbannat så spelar vi ”Fairytale of New York” den här julen också.

 

 

 

 

Cobran kommer bara spela Raveonettes ”Christmas Ghosts” och till nyår så tänker han nynna på Markus Krunegårds ”2006”, för den känner man ju i alla fall igen sig i:

 

Jag ringde dig kvart över tolv
Fast det var svinigt dyrt
Fast du sagt att jag inte fick
Jag sa som det var
Att jag älskade dig
Att jag, jag kan flytta vart som helst om du ber mig!
Jag minns inte exakt vad du sa
Det var inte särskilt bra

Bara så ni vet att det finns ett alternativ till ”1999” med Prince, eller om ni har den med Carola för hon har säkert spelat in den också. Hon har inte spelat in 2006 det är jag säker på. Min julönskning är inte fred på jorden utan ett samarbete mellan Carola och Blowfly. Kanske kan de damma av hans gamla ”12 lays of Christmas”, men den handlar en del om transvestiter och det gillar ju inte Carola så det lär man inte få se. Ändå var hon ju gift med Runar och han ser farligt mycket ut som en transa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela